Saturday 16 July 2011

eh eh eh...


dulu…masa kecik kecik…aku ni umpama bayang bayang yang annoying ayah aku…

pantang aku nampak ayah sarung uniform pagoda dan jeans biru lusuhnya…aku pon pantas…

“ayah nak gi mana aye nak ikot boleh tak nak ikot!”

satu nafas; punctuation in between tak perlu.

“nak gi bank…”
“nak gi pasar…”
“nak gi pilah…”
“nak gi kedai…”

apa saja respon ayah aku kasi…aku pantas mengreply…

“nak nak nak ikot!”

selalunya…dalam keterpaksaan…ayah aku akur…dia pon bawa lah aku…

one fine day…ayah aku bawa aku gi pejabat peguam Abu Zahar kat bangunan MARA kat pekan pilah tu ha…masa tu…aku kecik lagi…darjah darjah la…

aku pon ikot lah ayah masuk dalam ofis peguam tu…ntah ape yang ayah aku borakkan and ngan ntah sape kat dalam ofis tu…aku tak tau…aku tak amik pot…aku merayau rayau dalam opis tu…

aku pon merayaulah… merayau merayau merayau…masa tu ofis tu tak ramai orang…dengan senang hatilah aku berjalan jalan dalam ofis tu…and then…sudden-ly…langkah aku mati…mata aku ternampak…sesuatu…yang amat ganjil…tersemat kemas di bawah cermin di atas salah satu meja kat dalam opis Abu Zahar tu…aku terpaku lalu terkaku di situ…

aku gi dekat lagi ngan meja tu…kebetulan meja itu tidak berpenghuni…aku tengok betul betul…aku tolak cermin mata aku dengan lebih dekat ke mata aku…aku lap lap cermin tu dengan jari telunjuk aku…bagi lagi clear…YE! Aku tak silap…gambar yang diselit di bawah cermin clear yang dijadikan alas di atas meja itu…

adalah…
adalah…
adalah…

gambar KAKAK AKUUUUUU!!!

…minda darjah darjah aku tak dapat digest kejadian ini…apa yang telah terjadi? Kenapa? Mengapa gambar akak aku bleh ada kat atas meja tu? Sape pemilik meja tu? Perlu kah aku bagitau ayah aku? Ape kaitan kakak aku dengan ofis ni?

Sedang aku mencongak congak apakah langkah seterusnya yang perlu aku ambil…ayah aku dah ada kat pintu depan ofis tu…

“jom dik…balik…”

aku diamkan aje apa yang aku telah nampak…
.
.
.
.
.
.
.
.
many many years after that…akak aku pon kawin ngan abang ipar aku…ntah macam mana…aku overheard dari sape tah…yang abang ipar  aku ni dulu pernah kerja kat ofis Abu Zahar…

wait…weideminit…

gambar akak aku + atas meja + ofis Abu Zahar + many years after + abang ipar + pernah kerja situ
                        =
baru aku dapat connectkan the dots…



ceh…jiwang karat haktuuiihhhh…harap ghambut yor panjang!





*waive* hi abang ipar mithali aku…


2 comments:

  1. Sweet sgt cerita ni..boleh imagine Siti kepochi jalan2 opis abu zahar tu.kekkeke...

    ReplyDelete
  2. aaaa...hahahaha...agaklah...masa kecik kecik...memang siti ni agak mengjengkelkan...haha...

    ReplyDelete