Monday 8 August 2011

skeptikal

aku ni skeptikal orangnya...sesuatu yang aku harus kikis...sebab tak perlu menebal sgt rasa skeptikal bila hidup di dalam kelompok bermasyarakat.

aku skeptikal bila ke pasar ramadhan...

aku sgt skeptikal dengan gerai gerai yang bersih...nanti...bukan aku ni pengotor...suka hanya gerai yang kotor...tidak...saya suka pergi gerai atau restoran yang pamer sijil A dari majlis daerah...

but you know...

gerai yang dapurnya licin...sudip semuanya lurus tak bengkok bengkok lekuk lekuk...
pengepit kuih masih sedap dipakai...kepit kuih gerenti tak jatuh...
loyang masih baru...nampak sangat baru keluar plastik...tag harga kadang kadang masih ada.
payung kaler masih terang...
alas meja, nampak sangat baru semalam suruh cina kat kedai hardware tu potong...
apron...ha...apron pon masih bersih macam apron yg sheila rusly tu pakai dalam dapur selebriti...
a dead give away adalah...
bila nak bukak plastik tu mereka kantoi...bila mereka gagal membuka pasktik dalam masa 0.00001 saat...
dan bila mereka membungkus barang makanan itu...seperti mereka berada di dalam art class buat origami, lipat lipat lipat lipat jadi seekor crane...

sebab...otak aku yang skeptikal ini memberitahu...bahawa...mereka ni adalah peniaga setahun sekali.

tak salah...memang tak salah nak cari rezeki lebih di bulan ramdhan yang mulia ini...memang tak salah...cuma...dalam keghairahan mereka mencari rezeki...bagi aku yang skeptikal nilah...banyak benda benda lain yang mereka gagal buat...benda benda yang hanya seasoned peniaga yang tahu...

other than that...mereka juga kantoi bila komunikasi dengan pelanggan tampak agak kekok...mulut berat...muka sengal...pandang slack...hello dik...gua nak beli kuih mak lu...muka tu kasi senyum sikit tak salah kan...aku pandang ke arah gerai ko...ko boleh plak pandang slack...wth.

oh, aku pon sangat skeptikal dengan peniaga yang sangat tertib dalam tingkah laku mereka...as in...lepas cedok sup daging tu...pencedok tu diletak balik elok elok kat tempat asal...senget sikit, betulkan balik...senget lagi...betulkan lagi...adoooiiiiiaiiiiiii...campak jelah...ko ada customer lain nak serve...service kena laju bai...

in the end, pembeli rasa tertipu. peniaga setahun sekali ni banyak "tipu". dari segi service, rasa, saiz, and harga.

No comments:

Post a Comment