Tuesday 21 June 2011

occupational hazard


Semua kerja ada occupational hazard masing masing.

Tukang buat kek melecur tangan.
Tukang buat baju tercucuk jarum.
Tukang buat hantaran tercucuk duri daun bunga ros.
Tukang buat pelamin terstapler-gun tangan sendiri.
Tukang buat kecoh kena pukul.
Tukang isi minyak pon ada occupational hazardnya yang sendiri.

Ada sebab weh kenapa…bila dah masuk mana mana stesen minyak…buang lah rokok kau tuh…

Brader ni naik motor…dia datang kat pam aku. Kebetulan adik perempuan dia pon kerja sekali kat situ…aku pon malas lah nak layan brader tu…aku suruh adik dia jer yang isi.
Brader ni kiranya macam gengster la…rokok ada jerk at mulut dia…nak terjatuh tak terjatuh…enjin pon tak nka matikan…aku pon malas nak tegur…lantaklah…dia bawa motor yang jenis tangki kat depan tu…yang tak yah nak turun motor bila nak isi minyak tu…adik dia pon isilah minyak…seriously…tak sampai beberapa minit…API MENJULANG NAIK…adik dia menjerit…dia tekangkang kangkang elak api…haaa…baru padan muka…then ayah datang bawa fire extinguisher…daripada oren terus jadi putih kawasan sekeliling…tak pasal pasal rambut adik dia terbakar jugak sikit…then ayah bisik: “nasib baik bukan kau isi motor dia tu tadi dik…” 

Bila ada pam attendant ni dulu…memang driver berlagak tuan besar weh…bila tanya berapa bang…nak tak nak jer jawab…kadang kadang tak pandang pon…bila nak confirmkan balik…”dua puloh ke bang?” “Dua puloh laaah…berapa kali nak cakap…” Pergh bang…kereta kau datsun burok tu jer kot…bukan main ‘ek kau yor…Dahlah berlagak…bodoh pulak tu…tak alert…Bila kita tengah isi minyak…dia menonong jer pandang depan…dia gak agak cam sepuloh ringgit tu dah habis isi…vrrooommm terus nak cabut…ha kau…apa lagi…tercabut lah pam…lintang pukang gak lah sesape yang tengah isi minyak tu nak take cover…kot tak…hose pam tu melayang laying melantun lantun…kena libas,,,insyaAllah mati.

Kes macam ni…kena bagitau bos…

“Ma…pam kena tarik…”
“cik cik…pam kono tarik cik…”
haruslah disambut dengan bebelan mak aku…
“Maaaacam mana korang kerja niiihhhhhhhh…” semua perkataan kena tekan lebih sikit bila sebut.

Ada gak driver yang terus lari…ada gak driver yang berhenti…ada gak yang bayar ganti rugi…ada gak yang tak nak…bila cakap pasal ganti rugi ni…teruslah semua pihak menuding nuding jari.

It happened to me twice…

One time, it really caught me off guard…driver tu memang terus jer start enjin cabut…aku sempat bongkok sikit tutup muka…muka lah…dan jerit…jerit itu penting…muka pon penting…

Kali kedua…aku macam dah dapat agak yang driver ni mesti ingat aku dah habis isi minyak keta dia…sesaat lepas tu dia start enjin…aku hempuk bonet kereta dia nak bagi warning…tapi tak guna gak…aku hempuk, dia start kereta, pam tercabut, aku mmg peluk lutut cover kepala.




Kemek bonet dia aku hempuk. Aku kata tu impact nozel tu bila dia melayang. 

No comments:

Post a Comment