Thursday 7 June 2012

WAKE UP!

Orang selalu ingat keluarga aku ni keluarga orang kaya. Takde lah aku marah bila orang ingat, ingat, aku ni dari keluarga kaya raya…ingat je dari keluarga kaya…belum tentu betul lagi kan…persepsi orang…nampak org lalu depan gereka, dikatanya baru keluar gereja...nampak lalu kat belakang lorong haji taib, dikatanya baru lepas langgan pelacur...biasalah tu...we always judge the book by its cover...aku pon ingat ko dulu kerja GRO…eh tak lah…hewhewhewhew…

Aaaaaanyway since setiap kata-kata itu adalah doa…Alhamdullillah Amin…rezeki datang daripadaNya…Alhamdullillah…

Cuma aku menyampah bila orang ingat aku satu family ni berduit dengan hanya duduk kat rumah goyang kaki…kalau aku lelaki…goyang telo sekali.

Bila jumpa, minta duit. Asal nampak kelibat, nak pinjam duit. Nampak je muka family aku ni…duit duit duit duit duit DUIT DUIT DUIT DUIT…

Dulu, masa family aku ada bukak stesen minyak…kebanyakkan orang ingat family aku kaya berair.

mak aku beli peti sejuk baru lepas peti sejuk lama yang dah nak dekat sebaya dengan aku tu dah runtuh and dah tak sejuk sampai beli daging simpan dalam freezer pon busuk… “piah tak apolah…piah banyak duit eh…”

untuk kali pertama dalam berbelas tahun beli satu sofa baru “ermphh piah…tiap taun tuka kusi baghu…”

tapi diaorg tak nampak hours yang mak aku has to put in kat stesen minyak tu…tekangkang dari lepas subuh sampai tengah malam…on certain occasion…tido terus kat stesen minyak tu tak payah balik balik rumah…kenduri tak pegi ape pon tak buat…diri terikat dengan komitment di tempat kerja…tu semua diaorg tak nampak…handle pekerja handle pihak atasan…nampak je org masuk bank…terus ingat duit kat dalam bank tu bekepuk kepuk…tak tau ke perihal rolling? Modal? Minyak tu ingat dapat free tak payah bayar ke dari petronas tu? Free? Untung 100 peratus? Tak beraya tak becuti tak kenal tv tu ape…anak graduate pon tak dapat pegi.

Semua tu diaorg tak nampak. yang diaorg nampak...piah tu kayo bak sikit duit tu ha...

Macam sekarang ni…Alhamdullillah dengan rezeki kurniaanNya…

tapi still orang rasa…kitaorg selesa sebab kitaorg duduk goyang tetek goyang telo je kerja kitaorg…

keselesaan ini dapat dikecapi sebab kitaorg work for it…bukan datang bergolek…aku tak rasa fit pon untuk melabelkan ia sebagai kekayaan…ya…kami selesa…Alhamdullillah…Dia yang memungkinkan rezeki yang kami dapat sekarang…

tapi rezeki tu tak datang dengan mudah ya…tidak jatuh di riba kitaorg sewenang wenangnya ya…

rezeki datang kepada aku lepas aku besengkang mata tekangkang siapkan hantaran customer sampai pukul dua tiga pagi…dengan keesokkan harinya ada kelas pukul 8 pagi…sambil feel feel sikit sakit belakang aku ni…

rezeki datang kat akak aku…lepas akak aku pagi uruskan prihal rumah tangga and anak-anak dia, tengahhari lepas anak anak gi sekolah pegi kl uruskan itu ini, petang balik uruskan anak anak, malam jumpa customer sampai pukul sepuluh sebelas malam…atau pagi make up kat dua tempat, satu putrajaya satu kat kepong, drive sendiri ya...takde driver ya...…balik jumpa customer non stop sampai empat lima orang customer…oh…takde bibik juga ya.

rezeki datang kat mak aku lepas dia jahit manik tudung, tampal lace tudung, jahit tepi tudung, jahit itu dan ini…

the point is that…jangan judge orang:

“aaahhh dia tak pe arrr bleh beli itu ini…dia kaya…”

“dia kaya doh…nak kuar modal senang…nak bukak bisnes senang…”

“dia manjang bejalan je kerja dia…cuti sana sini…”

"ahhh dia senang ar cakap...dia kaya..."

"dia nak risau ape...ape pon jadi kat dia...dia tu kaya..."

jangan salah kan orang lain kalau ko, bak kata orang putih, pilih untuk lead a champagne life on a beer budget...kalau ko buat baju tak ukur kat badan sendiri...tau tuding jari salahkan orang...empat lagi jari tu...arahnya kat ko balik. 

WAKE UP!

memang wujud golongan manusia yang….WORK HARD TO GET WHAT THEY WANT…dan dengan izinNya…REALLY GET WHAT THEY WANT.



No comments:

Post a Comment