Wednesday 30 May 2012

dilanggar dan melanggar


11 tahun aku bawa keta, ada tak kurang lima enam incident keta aku kena langgar dari belakang, side mirror kena gesel, keta depan gostan langgar keta aku.

Dalam semua occasion di mana keta aku yang dilanggar, aku tak turun keta, aku tak behenti.

Sape langgar aku beruntung ar…



Ada dua occasion agaknya, di mana aku yang melanggar.

Masa dua dua incident ni berlaku pon…dah lama gila dah…crime rate pon tak sehebat skrang.



First time tu…aku baru dapat lesen. Koyok siot dapat bawa keta ayah…tak payah berteman.

“yah pinjam keta nak gi pilah.”
“nak ayah teman tak?”
“tak pa yah” koyok.

Aku time tu nak kuar parking. Aku terawal pusing stereng…habih lampu belakang keta apek tu. Aku baru dapat lesen…takut gila lah kan…kat tengah tengah pekan lak tu…orang dah bekumpul…

“amoi lu apa macam reverse?”

“tak tau wor.”

“haiyyaaaa…”

aku pandang apek tu; apek tu pon pandang aku. Time tu mana aku tau nak deal macam mana.
 Tiba tiba…dari crowd ramai ramai tu…

“eh…ni keta jenal ni…ekau anak jenal ko?”

aku angguk.

“ko ni kot tau dek ayah ko ni…abih la…ha pek..ini anak zainal la pek…itu zainal petronas itu…jalan melang punya.”

“ooo itu jaina ka? Itu macam lu mali ikut saya.”

Aku pon ikut lah apek tu…kesannya apek tu pemilik kedai sparepart kereta.

“haaa…ini lampu wa kasi masuk lu ayah punya akaun…nanti balik lu kasi tau lu punya ayah.”

ceh…pandai ko apek kan…aku langgar keta ko…spare part amek kat kedai ko balik kan…ceh…


balik tu…aku takot gila kot nak bagitau ayah yang keta dia dah kemek kemek…

“yah. Keta ayah dah kemek. Aye langgar keta apek cina kedai sparepart tu masa nak gostan kuar parking…”

ayah sengih…expresi wajah seperti excited.

“la…ye ke? Adik accident la ni? Apek tu marah ke?”

“tak…dia suruh ayah gi bayar kat dia nanti…dia suruh ganti lampu je dia cakap.”

“ok ok. Nanti ayah bayar.”

^_^ tak kena marah and ayah tak kisah pon keta dia kemek…sehinggalah bini dia, mak piah, dapat tahu.


second time tu mama and kak long ada sekali. And aku yang langgar keta depan aku…uncle ni…bawa family ada anak kecik bagai…so…that sort of…I dunno…convinced me?

No comments:

Post a Comment