Wednesday 22 June 2011

pe'el empat beradik part 4/4


Korang sok merasalah benda benda ni…mak aku dah merasa dah…

Aku tak pernah bercita cita nak jadi cikgu. Aku nak jadi doctor. Betul. Aku nak jadi doctor. 

betul...

Kecenderungan aku ke arah bidang perubatam dah terserlah sejak aku tadika lagi. Masa mak aku meniaga jaga kedai…aku aaada jerlah menempel kat kedai tu jugak…takde mane nak hantar ke taska ke ape ke…semua mak aku kendong bawa ofis…kiranya…formative years aku banyak kat stesen minyak tu lah…kat bawah meja mak aku tulah playground aku…situlah aku masak…situlah camping….bercakap sorang sorang dengan teddy bear teddy bear aku…

ada satu hari tu…aku main doktor doktor dengan patung patung aku…
“oohhh…saya sakitlah doktor…”
doktor bertelinga arnab berkata: “oh sakit…kamu kena makan ubat ini…misi bagi dia makan ubat…”
misi bermisai kucing pon kata: “baiklah…telan lah pil ini…”
aku pon buat buat amek “ubat” tu dari tangan misi bermisai kucing…aku pon telan lah “ubat” tu…

lima saat…30 saat…seminit…aku dah start menggelupur…menggagau lah mak aku…
“dik…ko kenapa ni dikkk???”
aku dah tak terkata ape dah…tunjuk tunjuk anak tekak…
aku rasa mak aku dah dapat agak dah ape aku buat…
“yang kau pegi telan syiling dua pusen tu buat ape diikkk…”
mak aku bawa aku keluar…jolok jolok anak tekak aku kat tepi longkang kat tepi ofis stesen tu…perghk…perit weh…


moral of the story: janganlah kedekut…belilah set mainan yang betul untuk anak anak.

2 comments: