Tuesday 14 June 2011

murtabak

who's who? male (m) and female (f) conversation. female number 2 (this writer) is a bystander.
where's where? pasar ramadhan. gerai murtabak terbaeekkk...

m: gila panjang, sedap sgt ker?
f: sedap la kot. dh ramai org beratur.
m: tempat ni mmg ramai org2 dia jer kan.
f: silent
f2: silent dalam hati...la..mmglah kot...nama pon pasar ramadhan...pasar juadah untuk mereka yg berpuasa...mmg tak salah yg lain pergi...dialualukan lagi...tapi, haruslah expect certain group jer yg rmai...tak ker...bodoh la aku kot aku complain dia jer ramai kot aku g pasar mlm kt tmn connought tiap2 rabu yg panjang hmpir nak dua kilometer tu...kan? ~hurm...
.
.
.
.
.
m: ko tgk tu ko tgk tu...diorg nak cut queue lah tu.
f: kot betul diorg cut. tegur la. apa lagi. tak cukup belajar ke.
m: ala...kot bangsa dia kat depan kita ni tak cakap ape2...takkan kita yg nak mula cakap kot....eh..eh...tak lah...diorg tak cut queue....diorg borak jer.
f: silent.
m: diorg bila boleh makan?
f: pukul tujuh kot. ko nak tau, diorg pukul empat lima pagi dh bangun dh. diaorg sembahyang...makan...preparation untuk the next day...gila tabah kan diorg...kawan aku yg pregnant kat office la cerita.
m: ah gila lah (or in english - nonsene, PRECISE word used in mandarin - chi sin. )
f2: TERSENTAK. tapi masih bersabar.
.
.
.
.
.
f: eh ko tunggu sinilah. aku g tgk gerai lain. tgk kuih ape ada.
m: HA?!?!?! habis tu ko nak tnggalkan aku kat sini sorang2? KAT SINI? dengan diaorg ni? aku nak cakap ape? tak reti aku der.
f: aa...apa pulak...order jelah nnt bila dh sampai turn ko...
m: eh taknak lah..tunggu la sama2...
f: eh ingat sikit...ko tu org malaysia ok...
m: ape? cuba ko ulang balik...
f: org malaysia.
m: ckp lagi sekali.
f: org ma-lay-sia.
m: ckp lagi sekali. tolong sikit eh...
f: ah dah la. tunggulah sekali.
f2: dh naik menyampah lah kot.
.
.
.
.
.
f2: bang, saya nak tiga.
m: ala...kot dh perempuan depan kita ni order tiga...mmg takde ape lah yg dh tinggal untuk kita.
.
.
.
.
.
f2: eh, ko ni ape hal ha? kalau dh tak sabar tunggu. tak payah lah tunggu. jgn beli. and lagi satu...tolonglah hormat org lain. jgnlah ckp kitaorg ni gila bila bgun sahur. yg korang gi bakar rumah bakar duit tu...ada aku ckp korang gila?
f: mana ada...kitaorg...ckp...mcm tu...
f2: ko ada cakap tadi. hormat lah sikit. 
m: aaa takde ar...org cina pon ada gak yg gila...
f2:ha dah tu? yg ko kecoh na ape hal? tolonglah...hormat org sikit.
f and m: senyap.
.
.
.
.
.
semangat 1malaysia hilang bagaikan asap. bagaikan asap panas murtabak yg semua org jenuh beratur panjang nak beli. 
fyi. the entire conversation was in mandarin. it was not translated verbatim as when i planned to go and buy this delicious muratabak, little did i expect to encounter with such situation. certain conversation between m anf f aku tak masukkan...malas...simpan sendiri.

depict/decode yourself.

No comments:

Post a Comment